Historie firmy Isuzu se začíná psát v Japonsku před více než 100 lety, v roce 1916, kdy společnost Tokyo Ishikawajima Shipbuilding and Engineering Co. Ltd., založená jako loděnice v roce 1893, a společnost Tokyo Gas and Electric Industrial Co. zahájily spolupráci na výstavbě továrny na motorová vozidla.
Začíná výroba vozidel ve spolupráci s britským výrobcem automobilů, Wolseley Motor Ltd. Značka byla založena na konci 18. století třicetiletým Herbertem Austinem a bude existovat až do roku 1975. Po výrobě několika modelů v roce 1918 uzavřela dohody se společností Ishikawajima Shipbuilding and Engineering, které vedly k výrobě nových vozidel od roku 1922.
Po 4 letech vývoje představuje Tokyo Ishikawajima Shipbuilding and Engineering první vozidlo pro dopravu osob vyrobené v Japonsku, Wolseley A9. Bylo to vozidlo se součástkami dovezenými ze Spojeného království, ale některé další součásti, jako karoserie a motor, byly zcela navrženy a vyrobeny v závodech Tokyo Ishikawajima Shipbuilding and Engineering. Vůz se čtyřválcovým motorem o objemu 2,6 l, který je schopen vyvinout až 11,6 kW a je vybaven vačkovým hřídelem umístěným v hlavě válců, odvozeným z technologie, která se používala pro letouny v té době. Byla to řada inovací, které položily základy pro budoucnost, a Wolseley A9 je dnes všeobecně známý jako „světově první automobil postavený v Japonsku“.
V tomto roce se začal vyrábět model „Sumida CL“, který představuje první vylepšení z hlediska palivové účinnosti a výkonu. Název „Sumida“ je odvozen od stejnojmenné řeky, poblíž níž byl výrobní závod umístěn. V následujícím roce 1929 se po četných modelech a vylepšeních zrodil „Sumida M Bus“, první model autobusu vyrobený v Japonsku, který v průběhu let přispěje k rozvoji stále modernější sítě veřejné dopravy.
V roce 1933 Ishikawajima Automotive Works po sloučení se společností DAT Automobile Manufacturing Inc. mění své jméno na „Automobile Industries Co., Ltd“ a zahajuje výrobu vozidla, které se řídí standardy diktovanými tehdejší vládou.
V roce 1934, po setkání společnosti s japonským ministerstvem mezinárodního obchodu a průmyslu (MITI) dostala vozidla, původně uváděná na trh jako „Sumiya“ a „Chiyoda“, nový název „Isuzu”, podle jména řeky, která protéká městem Ise v prefektuře Mie v Japonsku, jehož doslovný překlad je „50 zvonů”. Řeka Isuzu je obzvláště hodná zmínky, protože protéká Velkou svatyní Ise a její břehy spojuje most Uji, který je zároveň vstupem do Velké svatyně Ise. Protože protéká v blízkosti Svatého chrámu, byla řeka Isuzu často uctívána a citována v četných básních a písních, které se předávají po staletí.
Vyvíjejí a vyrábějí se první vzduchem chlazené dieselové motory pro motorová vozidla, DA6 a DA4. Od této chvíle začne také vývoj motorů ISUZU, což povede k vývoji a realizaci současných motorů montovaných do vozidel v dnešní době.
I9. dubna 1937 se společnost Automobile Industries s kapitálem 1 milionu jenů spojuje se společností Tokyo Gas & Electric Co. a vytváří skupinu Tokyo Automobile Industries Co., Ltd.
V srpnu 1938 byla zahájena výroba modelu TX40, nákladního automobilu s užitečnou nosností až 2 tuny, který vynikal svou mimořádnou solidností a výkonem.
Příběh pokračuje a od ledna 1948 začíná výroba autobusu model BX91 poháněného naftovým motorem, schopného přepravit až 50 cestujících, což bude od roku 1949 základem pro konstrukci řady dalších modelů autobusů.
Název společnosti se definitivně změnil na „ISUZU Motors Limited“ se zvýšením investovaného kapitálu ve výši 150 milionů jenů. Ve stejném roce začíná první vývoz vozidel do Hongkongu.
Po dohodě se skupinou Rootes, Ltd. UK Group, zahajuje provoz první výrobní linka nového osobního vozidla, ISUZU Hillman Minx, která bude o čtyři roky později vyráběna ze součástí vyrobených výhradně v Japonsku.
V roce 1959 Isuzu uvádí na japonský trh svůj první lehký nákladní automobil, ELF, předchůdce série známé později jako „série Isuzu N“.
V lednu 1961 byl veřejnosti představen ELFIN s nosností téměř 2 tuny. Nově vyvinutý motor DL201 představoval vrchol naftových motorů té doby.
V říjnu téhož roku bylo veřejnosti představeno nové osobní auto Bellel. První vozidlo, jehož kompletní design byl navržen ve společnosti Isuzu a první japonský osobní automobil s naftovým motorem, který se prosadil zejména jako taxi.
Rok 1963 je rokem prezentace kompaktního nákladního automobilu ISUZU Wasp, užitkové varianty vozu Isuzu Bellett, která bude uváděna na trh ve verzích o objemu 1325 cm3 a 1764 cm3 a bude se vyrábět až do roku 1972.
V dubnu 1964 se představuje série „Bellett“, první vozidlo ISUZU vyvážené do Evropy, jehož škála zahrnovala i první sportovní automobil japonského výrobce, Bellett 1600 GT. Ten se vyráběl také ve verzi GT-R (racing) a vozidlo se představilo také ve slavných videohrách Gran Turismo 4, 5 a 6.
V tomto roce se objevuje nákladní automobil „TY“, 4tunový „Medium Heavy Duty Truck“, později přejmenovaný na „FORWARD“, předchůdce dnes všeobecně známé „Isuzu série F“.
Je to rok debutu ISUZU 117 Coupé, který se poprvé představil na Ženevském autosalonu v roce 1966 a proslavil se i díky tomu, že jeho linie projektoval slavný Giorgetto Giugiaro.
Auto se prodávalo od roku 1968 v počtu zhruba 50 kusů za měsíc. Bylo vybavené čtyřválcovým motorem o objemu 1584 cm³, odvozeného z modelu Bellett. Motor měl sílu 120 koní při 6400 ot/min a ve spojení se čtyřstupňovou manuální převodovkou umožnil vozu dosáhnout rychlosti 190 km/h. K této verzi se připojil model EC s motorem s elektronickým vstřikováním Bosch, což jeho sílu zvýšilo na 130 koní. Přidaly se rovněž klidnější modely 1800 a 1800 N s karburátorovým motorem o objemu 1817 cm³, schopným poskytnout až 115 a 100 koní.
Od roku 1972 zahajuje Isuzu výrobu a prodej pikapu Isuzu Faster, který se bude vyrábět až do roku 2002. Rozšíření tohoto vozidla bude také usnadněno díky dohodě mezi Isuzu a General Motors (GM), která bude v Evropě distribuovat Isuzu Faster prostřednictvím své pobočky „Bedford“. Vozidlo se pak bude jmenovat „Bedford KB“ nebo „Isuzu KB“.
V tomto roce se představuje „Faster-Rodeo“, verze Isuzu Faster 4x4, jejíž první generace se bude vyrábět až do roku 1980. Mezi lety 1980 a 1988 se vyráběla a prodávala druhá generace, která byla první, která od roku 1982 nabízela 3 různé možnosti kabiny: „Single Cab”, „Double Cab” a „Space Cab”.
Už v roce 1966 Giugiaro jako své páté dílo navrhl zajímavé kupé, které se bude prodávat jako modelová řada Isuzu Piazza a které je považováno za ideálního nástupce Isuzu 117 Coupé. Hovoříme o Isuzu Asso di Fiori od Italdesign.
Vozidlo zrozené na konci 70. let, které si zachovává podvozek Isuzu Gemini 1800, se na autosalonu v Ženevě v roce 1979 představí jako skutečná revoluce pro svět automobilů s určitými vlastnostmi, které od této chvíle přijme třetina automobilů vyrobených v letech 1981 až 1987. Odstranění vnějších okapů nahrazených žlábky v těsnění dveří, okna v úrovni karosérie, celoplošné boční a třetí dveře, které svým provedením zakrývají prostřední sloupek a střešní spoj, jsou zvláštní charakteristiky tohoto vozidla Isuzu, které bylo vybaveno čtyřválcovým motorem o objemu 1818 cm3, schopným poskytovat výkon 130 koní.
V roce 1978 byl Giorgetto Giugiaro pověřen konstrukcí nového sportovního vozu Isuzu, který nahradí 117 Coupé, které pocházelo rovněž z jeho dílny. Jeho design byl představen na autosalonu v Tokiu v roce 1979. Po jeho nadšeném přijetí kritiky začala v Japonsku výroba Isuzu Piazza v podniku Fujisawa v září 1980. Na severoamerickém trhu se nabízela pod jménem Isuzu Impulse a na australském trhu jako Holden Isuzu. V roce 1985 pak bylo vozidlo uvedeno na trh také v Evropě, kde je dodnes známé a ceněné pod svým původním názvem Isuzu Piazza.
Rok 1981 je předznamenán typem „Trooper“, v Japonsku známým krátce jako „Isuzu Rodeo Bighorn“. První série byla původně vybavena motory od 1,9 do 2,2 litru a vyráběla se až do roku 1991. Druhá generace modelu Trooper byla představena pro modelový rok 1992 a prodávala se v Evropě jako Opel Monterey, pohodlnější, výkonnější a lépe vybavená. Montovaný motor má 3,2 litru a od roku 1996 mají některé modely systém „Shift-On-The-Fly“, který umožňuje zařadit 4x4 s vozidlem v pohybu. Druhá generace se bude vyrábět až do roku 2002, ale dodnes je Trooper kultovním vozidlem pro nadšence, který v průběhu let dokázal také získat řadu cen v různých soutěžích.
Isuzu Gemini byl subkompaktní vůz vyráběný v různých verzích v letech 1974 až 2000, jehož designem byl pověřen Giorgetto Giugiaro, který navrhl také Isuzu 117 Coupé, a Isuzu Piazza. První série, zpočátku nazývaná Bellett Gemini, se zrodila na konci roku 1974 také díky úzkému spojenectví vytvořenému před několika lety s General Motors.
Gemini se vyráběl jako čtyřdveřová limuzína a jako dvoudveřové kupé, se zadním pohonem (Isuzu Gemini RR) a vzadu uloženými benzínovými a naftovými motory. Druhá generace Gemini měla motor vpředu a pohon předních kol a dostala jméno Isuzu Gemini FF. Toto označení se pak v roce 1987 opustilo a zůstalo pouze „Isuzu Gemini“.
Tento prototyp Isuzu s výkonem motoru 300 koní, navržený v americkém technickém centru Isuzu v Kalifornii hlavním konstruktérem Takao Hondou jako „Swan Concept“, se představil jako „labuť na vodě“ ve dvoubarevném provedení: horní modrá část představovala krásu, zvýrazněnou jemnými liniemi, zatímco spodní část měla evokovat vlastnosti motoru s objemem 1588 cm3, uspořádaným uprostřed za dvoumístnou kabinou, ke kterému se přístup vytvářel zvednutím jednodílného překryvu kabiny. Skutečnou novinkou v té době byla automatická převodovka řízená počítačem, která umožňovala měnit rychlost řazení z jednoho stupně na druhý podle stylu jízdy a silnice.
1989, T1989, Tokyo Motor Show. Isuzu představuje světu nový koncept vozidla 4200R, který se zrodil pod vedením Shiro Nakamury, známého konstruktéra automobilů, který v roce 1988 vytvořil Designové centrum Isuzu v anglickém Birminghamu, kde shromáždil skupinu nadějných návrhářů schopných uvést do života auto se 2+2 sedadly, které pod zadní kapotou ukrývalo osmiválec s objemem válců 4200 cm3 a silou více než 300 koní. Futuristické linie, digitální přístroje, pohon všech kol a pětistupňová manuální převodovka jsou jen některé z vlastností, které zanechaly nesmazatelnou vzpomínku na 4200R. Byla to skutečná kancelář na 4 kolech s velmi pokročilým vybavením pro danou dobu: ve výbavě byla jedna z prvních satelitních navigací s barevným displejem, hudební přehrávač a přehrávač videokazet a dokonce i fax. Bohužel dnes zůstává na 4200R pouze vzpomínka a přítomnost v úspěšné sérii závodních videoher Gran Turismo 5 a 6.
Isuzu MU vycházející z Isuzu Faster byl středně velkým SUV značky Isuzu, které se vyrábělo ve třídveřové verzi od roku 1989 a v pětidveřové verzi od roku 1990. Před modernizací obou verzí ke konci 90. let se s uvedením druhé generace vozidel ujal nový název pro pětidveřovou verzi „Isuzu Wizard“. V Evropě se prodávala jako Opel Frontera v pětidveřové verzi a Opel Frontera Sport ve třídveřové verzi. Jedna pozoruhodnost: zkratka „MU“ znamená „Mysterious Utility “, aby se zdůraznila různorodost použití tohoto vozidla v praxi.
Isuzu COMO, představené na autosalonu Tokyo Motor Show v roce 1991 a konstruované slavným návrhářem automobilů Simonem Coxem, bylo vybaveno keramickým motorem V12 o výkonu 740 koní odvozeným od motorů vozů F1. Toto koncepční vozítko mělo čtyři sedadla a jeho zadní náprava se inspirovala moderními pikapy, čímž si Isuzu COMO vysloužilo přezdívku „velké sportovní užitkové vozidlo“.
Obojživelný koncept Isuzu Nagisa Amphibious Concept, byl představen na autosalonu Tokyo Motor Show v roce 1991. Byl vybaven motorem V6 o objemu 3,2 litru, schopný přepravit 2 cestující a dosáhnout maximální rychlosti 100 km/h na silnici a 8 uzlů ve vodě. Předchůdce mnoha obojživelných vozidel uměl zatáhnout kola pro snadnější plavbu. Koncept neměl dveře, do vozidla se tedy vstupovalo pomocí dvou plošin umístěných vzadu, po stranách proudového motoru.
Po sérii koncepčních vozů zahájil Isuzu od roku 1997 výrobu svého kompaktního SUV pod názvem VehiCROSS, které se bude vyrábět až do roku 2001 a po kterém budou v průběhu let následovat dvě aktualizované verze: VehiCROSS VX-02 a VehiCROSS VX-04. Poprvé bylo představeno veřejnosti při příležitosti 30. ročníku Tokijského autosalonu v říjnu 1993 a vzniklo na základě spolupráce mezi japonským návrhářem Satomi Matuyama a Shiro Nakamura a na základě intuicí slavného anglického technika Simona Coxe, v té době zodpovědného za projekt. Kompaktní dvoumístné SUV, poprvé představené v Itálii na veletrhu Bologna Motorshow v roce 1999, bylo schopné vyvinout výkon až 215 koní a bylo vybaveno permanentním pohonem všech kol, samosvorným diferenciálem, sníženými rychlostními stupni, rámem se dvěma nosníky a příčníky, vpředu s nezávislým dvojitým trapézovým zavěšením a vzadu s pevnou nápravou. Tyto rysy, spolu s velmi konkrétními liniemi, automatickou převodovkou a světlou výškou 32 cm z něj v roce 2000 učinily také protagonistu několika sekvencí ve sci-fi filmu „Mission to Mars“ slavného režiséra Briana De Palmy.
Rok 2002 je rokem možná nejslavnějšího vozu značky Isuzu: D-Max. Byl navržen ve spolupráci s General Motors a představen v závodech Isuzu v Thajsku. Již od první generace byl k dispozici s pohonem 4x2 nebo 4x4 a s různými typy kabin: Single Cab (dvoumístná kabina s velkou korbou), Space Cab (kabina 2+2 místa s mírně kratší korbou), Crew Cab (pětimístná kabina s kratší korbou). V roce 2007 prochází D-Max úpravou, zejména v přední části a v motorizaci. Dva dostupné naftové motory 2,5 a 3,0 TD, znamenaly nárůst výkonu ze 101 na 136 a ze 131 na 163 koní.
Druhá generace debutovala v Evropě v roce 2012 a kromě toho, že facelifem prošel jak interiér, tak exteriér vozidla, představuje širokou škálu aktivních a pasivních bezpečnostních systémů, sériových ve všech modelech: 6 airbagů (2 přední, 2 boční a 2 okenní), ABS s brzdovým asistentem a elektronická kontrola stability (ESP). Od modelového roku 2012 lze 3 typy kabiny (Single, Space a Crew) kombinovat s 6 různými stupni výbavy:
Používal se naftový motor emisní třídy Euro 5, s objemem 2,5 l, s dvojitým přeplňováním a výkonem 163 koní, který představoval výsledek letitého vývoje a zdokonalování ISUZU.
S modelovým rokem 2016 byl motor o objemu 2,5 litru s dvojitým přeplňováním nahrazen novým motorem o objemu 1,9 litru, který si ovšem udržel svých 163 koní z předchozí verze. Hmotnost vozidla byla snížena a byl představen nový design světlometů, nyní s denními světly s technologií LED a novými předními nárazníky. Uvnitř se inovace dotkla všeho: nový multimediální systém s dotykovou obrazovkou, satelitní navigace a nový přístrojový panel pro ovládání klimatizace. Motor byl kompletně přepracován, aby vyhovoval současným předpisům proti znečišťování. Díky systému LNT (Lean NOx Trap) došlo ke snížení oxidů dusíku (NOx) i bez použití AdBlue. Řetězové rozvody, indukční odvod tepla pro snížení opotřebení, jediný řemen pro pohon jednotek se samočinným napínáním a nastavení vůle hydraulického ventilu jsou jen některá vylepšení zavedená společností Isuzu. Jako první přišli s tažnou silou až 3500 kg, což je díky nové funkci TSC, která automaticky snižuje kmitání přívěsu, možné s naprostou bezpečností. Isuzu D-Max pomáhá řidiči při rozjezdu do kopce díky systému HSA a automaticky udržuje konstantní rychlost při klesání díky systému HDC, čímž zlepšuje ovládání vozidla a bezpečnost cestujících. Kromě toho a výše uvedených airbagů jsou brzdová soustava s ABS a rozdělovač brzdného účinku EBD standardní v celé škále vozidel.
Speciální edice Isuzu D-Max Crew byla poprvé představena v Paříži během Mondial de l'Auto 2018, při příležitosti takzvané „Crew Paris Plus“. Vozidlo má všechny vlastnosti Solar Plus s doplněním řady estetických prvků. Navenek bylo obohaceno o personalizované lepicí pruhy a logo Paris-Edition, k nimž se přidávají Montain Top se Sportbar INOX a speciálními litými koly 18". Interiér byl navržen tak, aby poskytoval maximální pohodlí při maximální bezpečnosti. Kromě zařízení ABS, EBD, BAS, ESC, TCS, HAS, HDC, které jsou sériové u všech modelů, má Isuzu D-Max Crew Paris Plus možnost monitorovat tlak v každé jednotlivé pneumatice díky systému TPMS. K tomu všemu se připojuje inovativní antikolizní systém Mobileye, skutečný „kopilot“ varující před čelním nárazem (FCW), sledování bezpečné vzdálenosti (HMW), varování před kolizí s chodci (PCW), varování před kolizí s cyklisty (CCW), varování před opuštěním jízdního pruhu (LDW), upozornění na překročení rychlosti a čtení dopravních značek (SLI) pro kompletní ovládání vozidla. Zábavu ve vozidle zajišťuje 2DIN rádio s Bluetooth, DAB a navigací s Apple CarPlay a Android Auto a s 8 reproduktory (2 přední, 2 zadní, 2 tweeter + 2 ve střeše).